Kako je nastao teleteks i zašto je bio toliko omiljen među kladioničarima
Ove godine teletekst puni 45 godina i slobodno možemo reći da je ovaj proizvod jedan od onih koji se mogu nazvati revolucionarnim proizvodima svoga doba. Sada već davne 1974. godine, pojavio se Ceefax, prvi servis koji je lansiran od strane britanske kompanije BBC.
Tada, ovaj servis je nudio korisnicima širok spektar tekstualnih informacija, poput dnevnih vesti, vremenske prognoze, TV programa, ali i rezultata sportskih događaja, prvenstveno fudbala. Posle samo nekoliko godina, sportske kladionice i sportski kladioničari počeli su da koriste soccer teletekst na svakodnevnom nivou i nije se mogla zamisliti sportska kladionica, ali ni casino, koja nije bar na jednom TV ekranu konstantno vrtela isti.
Prednosti ovakvog vida praćenja rezultata bili su u tome što je na jednom mestu kladioničar mogao da gleda sve rezultate, koji su uglavnom bili podeljeni po vremenu početka utakmice, ali mana je bila u tome što je ponekad celokupna ponuda imala desetak stranica koje su se vrlo sporo okretale.
Kada je došlo do digitalizacije televizije 2012. godine, soccer teletekst je polako otišao u zasluženu penziju, mada nikada nije u potpunosti isključen, te i dan danas postoje televizori koji mogu da prikažu ovaj vid informativnog sadržaja.
Da li se koristi i danas i koje ga sportske kladionice koriste?
U pređašnjem objašnjenju napomenuli smo šta znači i predstavlja teletekst, kao i da je realno prevaziđen proizvod, posebno imajući u vidu da je televizija kompletno digitalizovana, ali i dalje veliki broj sportskih kladionica koristi soccer teletekst i imaju ga u svojim ponudama. U Srbiji veliki broj sportskih kladionica koristi isti, te ga tako koriste sportske kladionice Balkan Bet, kladionica Mozzart, kladionica Soccer, Premier sportska kladionica, Germania, kladionica Zero Bet i mnoge druge.
Na primer, ukoliko želite da pristupite fudbalskom teletekstu sportske kladionice Balkan Bet onda to možete učiniti na kanalima TV Prve ili Sport Kluba. Na tim TV stanicama soccer teletekst se nalazi od broja 549 do broja 559. Sa druge strane, sportska kladionica Mozzart, na primer, pored soccer teleteksta koji se nalazi na televizijskim ekranima, ima isti i na svojoj internet stranici, što izgleda vrlo interesantno. Dakle, ukoliko ste fan vintage stvari, onda možete pratiti rezultate uživo na fudbalskom teletekstu ove kladionice.
Zašto se još uvek koristi teletekst?
Kao što smo već napomenuli prelaskom sa analogne na digitalnu televiziju, postojanje teleteksta je na prvi pogled postalo totalno bespotrebno. Međutim, prema nekim istraživanjima u regionu veliki broj starije populacije i dalje redovno koristi ovaj vid komunikacije kao vrstu sredstva informisanja i pored činjenice postojanja pametnih telefona, pametnih televizora, interneta i Google pretraživača.
Među tim hardkor fanovima, veliki broj je upravo sportskih kladioničara, koji koriste soccer teletekst gotovo svakodnevno i kojima nije ništa slađe nego da odu do svoje lokalne kladionice da gledaju kao hipnotisani u televizor, gde se polagano okreću stranice njihovog omiljenog fudbalskog teleteksta na stranici 538.
Istorijat teleteksta
Već smo napomenuli da je prva kompanija koja je ikad lansirala teletekst bila kompanija BBC koja je 1974. godine ponudila svojim korisnicima ovu uslugu. Zapravo oni su pokušavali da inkorporiraju titl u svoj TV program i tada su došli do revolucionarnog rešenja. Evo kako teletekst zapravo funkcioniše. Analogna TV slika se sastoji od 576 linija, ali celokupan ekran TV aparata ima 625 linija. Dakle, tih dodatnih neiskorišćenih 49 linija su tehničari iskoristili kako bi ubacili piksele i tekst u njih. Rezultat je bio neverovatnih 799 stranica punih informacija u maksimalnih osam boja, koje su se sastojale iz 25 linija. Na svakoj liniji je bilo moguće ubaciti 40 karaktera i to je bilo to, TTX je bio rođen.
Sa vremenske distance od 45 godina, uz sadašnju mogućnost korišćenja mobilnih uređaja i wi-fi interneta fudbalski teletekst izgleda vrlo nepraktično i pomalo komplikovano. Ukoliko želite da pronađete neku stranicu morate da prolazite kroz stotine drugih koje su vam totalno neinteresantne i time samo gubite vreme. Danas je dovoljno da unesete neki termin u svoj pretraživač na mobilnom telefonu i u nekoliko sekundi imaćete informaciju koja je potrebna, a u prošlosti sa teletekstom to nije bilo tako, naravno ukoliko niste znali tačan broj stranice koju tražite.
Šta je zapravo glavna ideja fudbalskog teleteksta?
U vreme kada je fudbalski teletekst bio u vrhuncu svoje slave, nije bilo čoveka kome je bilo potrebno objašnjavati šta isti predstavlja. Korišćen je uglavnom u informativne svrhe, ali svoju najveću popularnost je ostvario upravo u industriji sportskog klađenja, gde su milioni ljudi gledali u ekran televizora i čekali da se promeni stranica, ili da neki rezultat počne da treperi, kao znak promene rezultata na toj utakmici.
U to vreme kada interneta nije bilo, ili ga nije bilo svugde, kada se nije ni moglo zamisliti da će wi-fi biti dostupan na ulici i biti besplatan, soccer teletekst je bio jedini izvor informacija o rezultatima sportskih mečeva koji je objedinjavao celokupnu ponudu na jednom mestu i pokazivao promene u realnom vremenu. Upravo iz tog razloga, fudbalski teletekst doživeo je planetarnu popularnost u industriji sportskog klađenja.
Zaključak
Sada kada smo onim mlađim čitaocima objasnili šta znači teletekst i kako je on funkcionisao sigurni smo da će se naći neki koji će iz čiste radoznalosti pogledati ponudu istog u lokalnim kladionicama. Mi možemo samo da se sa setom sećamo onog vremena kada je fudbalski teletekst bio jedini izvor informacija o promenama rezultata u realnom vremenu, a stariji čitaoci će samo moći da prepričavaju novim generacijama kakvu satisfakciju i nalet adrenalina je davao divni i nikad zaboravljeni soccer teletekst.